Purchasing behaviour strwberries

Czego tak naprawdę konsumenci oczekują od opakowań owoców miękkich? Część 3 z 3

Zachowania nabywcze konsumentów

W jakim stopniu zrównoważony rozwój i zrównoważone opakowania są faktycznie ważne dla konsumentów? Czy konsumenci rzeczywiście kupują to, co deklarują? Co konsumenci uważają za ważne i jak zachowują się w symulowanej sytuacji zakupowej?

Aby odpowiedzieć na te pytania, firma NNZ, lider na rynku opakowań warzyw i owoców, przeprowadziła niedawno w Niemczech zakrojone na szeroką skalę badanie (ponad 300 wywiadów i 11 700 stymulacji sytuacji zakupowych). Firma NNZ przeprowadziła badanie na podstawie materiałów opakowaniowych na borówki i truskawki. Wstępne wyniki badania dotyczącego truskawek oraz opcje opakowań do nich przeznaczonych zostały przedstawione na Europejskim Forum Opakowań w Düsseldorfie, spotykając się z entuzjastycznym przyjęciem. Wynikami badania podzielimy się w serii trzech artykułów. W części 1 przedstawiliśmy opinie konsumentów na temat zrównoważonego rozwoju i zrównoważonych materiałów opakowaniowych oraz sprawdziliśmy ich wiedzę na ten temat.

W części 2 podzieliliśmy się wynikami badania dotyczącego emocjonalnego wpływu truskawek oraz emocjonalnych i racjonalnych kryteriów zakupu truskawek. W tym artykule przedstawiamy wyniki symulowanej sytuacji zakupowej z uwzględnieniem i bez uwzględnienia informacji o cenie i opakowaniu.

W symulowanej sytuacji zakupowej bez informacji o cenie i opakowaniu 55% konsumentów wskazało, że ich pierwszym wyborem byłoby opakowanie z masy celulozowej (z folią typu flowpack lub topseal). Ponadto 30% konsumentów nie wskazało żadnych preferencji w stosunku do któregokolwiek z wariantów opakowania i stwierdziło, że i tak kupiłoby truskawki, niezależnie od opakowania. Preferencje konsumentów przedstawiono poniżej, w kolejności ich pierwszego wyboru.

Berries 12032 Cardboard Tray NNZ DE Berries 11003 Pulp Tray NNZ DE Berries 12009 Cardboard Tray NNZ DE berries-11001-pulp-tray-punnet-NNZ
Sustainable strawberry packaging

W kolejnej symulacji sytuacji zakupowej truskawki były oferowane w różnych opakowaniach, z podaniem cen i informacji o opakowaniu. Skoro 61% respondentów twierdzi, że ze względów ekologicznych nie kupuje produktów nadmiernie opakowanych, pytanie brzmi, w jakim stopniu rzeczywiście stosują się oni do tego stwierdzenia podczas podejmowania decyzji o zakupie?

Z doświadczenia badacze rynku wiedzą, że konsumenci często podświadomie podejmują decyzje odmienne od swojego (tzw.) schematu myślowego i „racjonalnych” wyborów. Dla przykładu: rynek pasty do zębów byłby około 3 razy większy niż jest obecnie, gdyby użytkownicy rzeczywiście myli zęby tak często, jak twierdzą.

Wybory dokonywane przez konsumentów podczas symulacji sytuacji zakupowej zostały zatem podczas badania porównane również z ich wcześniejszymi deklaracjami. Jeśli wybór opakowania znacznie odbiegał od wcześniejszych deklaracji, wyniki te uznawano za nieważne – respondenci byli „niewiarygodni” – i usuwano je z badania.

W symulacjach sytuacji zakupowych z informacjami o cenach i opakowaniach wyższe wyniki uzyskały opakowania z tworzywa PET. Powody, dla których konsumenci kupowaliby truskawki w opakowaniach plastikowych, to niższa cena i przezroczystość.

Przezroczystość pozwala na sprawdzenie jakości truskawek, co jest niezmiernie ważne! Jest to grupa 39% konsumentów, którzy są „mniej ekologiczni” i nie są skłonni zaakceptować wyższej ceny za zrównoważone opakowanie. Z drugiej strony, opakowania z masy celulozowej i tektury spełniają wymagania bardziej świadomych ekologicznie grup docelowych, które są gotowe zapłacić wyższą cenę.

Berries 12902 Plastic Tray Punnet NNZ Berries 15508 Plastic Tray Punnet Clamshell NNZ Berries 14503 Plastic Tray Punnet Flowfresh Film NNZ berries-14501-plastic-tray-punnet-flowfresh-film-NNZ
Berries 10702944

Najważniejsze wyniki naszego badania „Czego tak naprawdę konsumenci oczekują od opakowań owoców miękkich”:

  • Pojęcia związane ze zrównoważonym rozwojem, takie jak „ślad węglowy” czy „biodegradowalność”, nie są w pełni zrozumiałe.
  • Konsumenci są słabo poinformowani, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój w ujęciu ogólnym oraz o zrównoważony charakter różnych materiałów opakowaniowych.
  • Znaki ekologiczne mają niewielki wpływ na zachowania nabywców, chociaż 90% konsumentów twierdzi, że doceniłoby proste objaśnienie na opakowaniu, aby móc skutecznie segregować odpady opakowaniowe.
  • W porównaniu z jabłkami, winogronami, pomarańczami, borówkami, a nawet wiśniami truskawki mają największe znaczenie emocjonalne i wywołują silne emocje.
  • Smak, kolor, świeżość, dojrzałość, konsystencja, zawartość witamin i wygląd są dla konsumentów o wiele ważniejszymi kryteriami zakupu niż to, że truskawki pochodzą z ekologicznych źródeł.
  • Wszystkie kryteria, które zapewniają jakość (ochrona) i widoczność (przezroczystość umożliwiająca sprawdzenie stanu) truskawek są ważne, o wiele ważniejsze niż wszystkie kryteria ekologiczne.
  • 30% konsumentów nie wskazało żadnych preferencji w stosunku do któregokolwiek z wariantów opakowania i stwierdziło, że i tak kupiłoby truskawki, niezależnie od opakowania.
  • Z drugiej strony, opakowania z masy celulozowej i tektury spełniają wymagania bardziej świadomych ekologicznie grup docelowych, które są gotowe zapłacić wyższą cenę.
  • Powody, dla których konsumenci kupowaliby truskawki w opakowaniach plastikowych, to niższa cena i przezroczystość. Przezroczystość pozwala na sprawdzenie jakości truskawek, co jest niezmiernie ważne!
  • Jest to grupa 39% konsumentów, którzy są „mniej ekologiczni” i nie są skłonni zaakceptować wyższej ceny za zrównoważone opakowanie.
87dad78ea8417d6a5d9de198d48de6b48ff2d002
Bądź na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami.

"*" wskazuje pola wymagane

Jak postępujemy z Twoimi danymi? Przeczytaj nasze oświadczenie o ochronie prywatności. Możesz zrezygnować z otrzymywania tych e-maili w dowolnym momencie.