Opakowania detaliczne na płody rolne
Home News Czego tak naprawdę konsumenci oczekują od opakowań owoców miękkich? Część 2 z 3
Kryteria wpływające na decyzje o zakupie
W jakim stopniu zrównoważony rozwój i zrównoważone opakowania są faktycznie ważne dla konsumentów? Czy konsumenci rzeczywiście kupują to, co deklarują? Co konsumenci uważają za ważne i jak zachowują się w symulowanej sytuacji zakupowej?
Aby odpowiedzieć na te pytania, firma NNZ, lider na rynku opakowań warzyw i owoców, przeprowadziła niedawno w Niemczech zakrojone na szeroką skalę badanie (ponad 300 wywiadów i 11 700 stymulacji sytuacji zakupowych). Firma NNZ przeprowadziła badanie materiałów opakowaniowych na borówki i truskawki. Podsumowanie wyników tego badania przedstawiono na Europejskim Forum Opakowań w Düsseldorfie.
Wynikami badania podzielimy się w serii trzech artykułów. W części 1 przedstawiliśmy opinie konsumentów na temat zrównoważonego rozwoju i zrównoważonych materiałów opakowaniowych oraz sprawdziliśmy ich wiedzę na ten temat.
W niniejszym artykule przedstawiamy wyniki badania pod kątem kryteriów wpływających na decyzje o zakupie, w oparciu o następujące pytania:
„Serce ma swoje racje, których rozum nie zna” – to złota myśl Blaise’a Pascala (1647 r.). Przeprowadzone wiele lat temu badania nad mózgiem wykazały, że ludzie podejmują praktycznie wszystkie decyzje podświadomie i w oparciu o pobudki emocjonalne, a nie racjonalne. To samo dotyczy oczywiście decyzji o zakupie, co stanowi wyzwanie dla badaczy rynku: „Czy konsument rzeczywiście kupi to, co twierdzi, że kupi?” Z tego powodu firma NNZ zleciła specjalistycznemu instytutowi dr Ralf Mayer de Groot przeprowadzenie badania. Ponieważ emocje wpływają na nasze zachowania nabywcze, przeprowadzono badanie dotyczące emocjonalnego wpływu truskawek oraz związanych z nimi skojarzeń.
Badanie wykazało, że w porównaniu z jabłkami, winogronami, pomarańczami, borówkami, a nawet wiśniami truskawki mają największe znaczenie emocjonalne i wywołują silne emocje. Główne kryteria emocjonalne w odniesieniu do truskawek to wspaniały smak, atrakcyjny czerwony kolor, świeżość i doskonały stopień dojrzałości. Wszystkie te aspekty są miarą jakości truskawek. Konsumenci przywiązują znacznie większą wagę do tych kryteriów jakości niż do tego, że truskawki są uprawiane w sposób ekologiczny.
Opakowanie musi chronić truskawki i gwarantować widoczność zawartości, tak aby konsumenci mogli sprawdzić ich jakość. Z punktu widzenia konsumentów zabezpieczenie jakości truskawek przez opakowanie jest ważniejsze niż wszystkie analizowane kryteria ekologiczne.
Jakość truskawek przy opakowaniu jest ważniejsza niż wszystkie analizowane kryteria ekologiczne.
Niemniej jednak 61% respondentów (patrz wykres powyżej) wskazuje, że wolałoby nie kupować niektórych opakowań ze względów ekologicznych. Konsumenci mają więc sprzeczne wymagania. Opakowanie kartonowe lub z masy celulozowej, które jest postrzegane jako „przyjazne dla środowiska”, nie zapewnia dobrej widoczności zawartości. W opakowaniu plastikowym zawartość jest dobrze widoczna, ale z drugiej strony takie opakowanie jest często postrzegane jako „nieprzyjazne dla środowiska”. Główne pytanie brzmi zatem: „Czy konsumenci rzeczywiście kupują to, co deklarują?”
"*" wskazuje pola wymagane
Te pliki cookie są wykorzystywane do optymalizacji wydajności i funkcji naszej witryny. Pliki te nie są niezbędne do przeglądania witryny, możliwe jest jednak, że bez nich niektóre elementy witryny nie będą działać prawidłowo.
Te pliki cookie gromadzą dane wykorzystywane przez nas do poznania sposobów, w jakie nasza strona jest używana i postrzegana. Te pliki cookie pomagają nam również w optymalizacji witryny w celu zapewnienia użytkownikom możliwie najlepszych wrażeń.
Te pliki cookie umożliwiają sieciom reklamowym monitorowanie zachowania użytkownika w sieci, dzięki czemu mogą one wyświetlać mu odpowiednie reklamy w oparciu o jego zainteresowania i zachowanie online. Pliki te zapobiegają również wielokrotnemu wyświetlaniu użytkownikowi tych samych reklam..