Sustainable strawberry packaging

Czego tak naprawdę konsumenci oczekują od opakowań owoców miękkich? Część 2 z 3

Kryteria wpływające na decyzje o zakupie

W jakim stopniu zrównoważony rozwój i zrównoważone opakowania są faktycznie ważne dla konsumentów? Czy konsumenci rzeczywiście kupują to, co deklarują? Co konsumenci uważają za ważne i jak zachowują się w symulowanej sytuacji zakupowej?

Aby odpowiedzieć na te pytania, firma NNZ, lider na rynku opakowań warzyw i owoców, przeprowadziła niedawno w Niemczech zakrojone na szeroką skalę badanie (ponad 300 wywiadów i 11 700 stymulacji sytuacji zakupowych). Firma NNZ przeprowadziła badanie materiałów opakowaniowych na borówki i truskawki. Podsumowanie wyników tego badania przedstawiono na Europejskim Forum Opakowań w Düsseldorfie.

Wynikami badania podzielimy się w serii trzech artykułów. W części 1 przedstawiliśmy opinie konsumentów na temat zrównoważonego rozwoju i zrównoważonych materiałów opakowaniowych oraz sprawdziliśmy ich wiedzę na ten temat.

Purchasing behaviour strwberries

W niniejszym artykule przedstawiamy wyniki badania pod kątem kryteriów wpływających na decyzje o zakupie, w oparciu o następujące pytania:

  • Jaki jest emocjonalny wpływ owoców i z czym kojarzą się truskawki?
  • Jakie są racjonalne kryteria zakupu opakowań truskawek?

„Serce ma swoje racje, których rozum nie zna” – to złota myśl Blaise’a Pascala (1647 r.). Przeprowadzone wiele lat temu badania nad mózgiem wykazały, że ludzie podejmują praktycznie wszystkie decyzje podświadomie i w oparciu o pobudki emocjonalne, a nie racjonalne. To samo dotyczy oczywiście decyzji o zakupie, co stanowi wyzwanie dla badaczy rynku: „Czy konsument rzeczywiście kupi to, co twierdzi, że kupi?” Z tego powodu firma NNZ zleciła specjalistycznemu instytutowi dr Ralf Mayer de Groot  przeprowadzenie badania. Ponieważ emocje wpływają na nasze zachowania nabywcze, przeprowadzono badanie dotyczące emocjonalnego wpływu truskawek oraz związanych z nimi skojarzeń.

Badanie wykazało, że w porównaniu z jabłkami, winogronami, pomarańczami, borówkami, a nawet wiśniami truskawki mają największe znaczenie emocjonalne i wywołują silne emocje. Główne kryteria emocjonalne w odniesieniu do truskawek to wspaniały smak, atrakcyjny czerwony kolor, świeżość i doskonały stopień dojrzałości. Wszystkie te aspekty są miarą jakości truskawek. Konsumenci przywiązują znacznie większą wagę do tych kryteriów jakości niż do tego, że truskawki są uprawiane w sposób ekologiczny.

Opakowanie musi chronić truskawki i gwarantować widoczność zawartości, tak aby konsumenci mogli sprawdzić ich jakość. Z punktu widzenia konsumentów zabezpieczenie jakości truskawek przez opakowanie jest ważniejsze niż wszystkie analizowane kryteria ekologiczne.

Rational criteria strawberries
Jakość truskawek przy opakowaniu jest ważniejsza niż wszystkie analizowane kryteria ekologiczne.

Niemniej jednak 61% respondentów (patrz wykres powyżej) wskazuje, że wolałoby nie kupować niektórych opakowań ze względów ekologicznych. Konsumenci mają więc sprzeczne wymagania. Opakowanie kartonowe lub z masy celulozowej, które jest postrzegane jako „przyjazne dla środowiska”, nie zapewnia dobrej widoczności zawartości. W opakowaniu plastikowym zawartość jest dobrze widoczna, ale z drugiej strony takie opakowanie jest często postrzegane jako „nieprzyjazne dla środowiska”. Główne pytanie brzmi zatem: „Czy konsumenci rzeczywiście kupują to, co deklarują?”

Berries 12001 Cardboard Tray NNZ Scan Berries 12553 Cardboard Tray Lid NNZ Benelux Berries 11003 Pulp Tray NNZ DE Berries 12009 Cardboard Tray NNZ DE
87dad78ea8417d6a5d9de198d48de6b48ff2d002
Bądź na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami.

"*" wskazuje pola wymagane

Jak postępujemy z Twoimi danymi? Przeczytaj nasze oświadczenie o ochronie prywatności. Możesz zrezygnować z otrzymywania tych e-maili w dowolnym momencie.